Blog pro rodinu a přátele, aby si mohli číst, co zažíváme.

Polodovolená 1 – Bez komplikací nám nic neprojde

(21.5.2019 Sèvres, 19°C, polojasno)

Asi tři dny po tom, co jsme se nastěhovali do bytu, měl Péťa možnost jet na týden na jih Francie cosi zachraňovat na projektu. Že bysme mohli jet s ním, podívat se k moři. Já měla ale cestování plný zuby, navíc jsem byla ráda, že Naty to docela zvládá, nechtěla jsem jí působit další šoky. Cestu jsem teda odmítla s tím, že je moc brzo, že kdyby to bylo třeba v květnu, tak bych jela, ale takhle… No a najednou ke konci dubna mi Péťa volá z práce, že víš, jak jsi říkala, že bys v květnu jela na jih, zase se něco semlelo, a měl bych tam jet. A tak jsme teda jeli. 😊

Pěkně do toho vyšly dva svátky – 1. a 8. května, tak jsme si řekli, že práci spojíme i s pár dny dovolené. Proto tomu říkám polodovolená. Hotely jsme si rezervovali sami, to bylo v pohodě. První tři dny, co byl Péťa v práci, jsme bydleli v Martigues. Trošku dál od firmy, ale blíž už nebylo volno. Dalších 5 dnů tentokrát dovolenkových jsme bydleli ve Vinassanu, blízko Španělska. Poslední 3 dny (opět pracovní) jsme se vrátili zase zpět, tentokrát přímo do Istres.

Dál jsme museli vyřešit, jak se tam dostat. Mohli jsme jet autem, letět letadlem nebo jet vlakem. Auto jsme vyřadili jako první. Sice bychom měli k dispozici naši káru, na kterou jsme zvyklí, s Natálčinou sedačkou a možnost vzít si neomezeně zavazadel, ale cesta trvá zhruba 8-9 hodin. 😕 To se nám teda nechtělo. Letadlo je rychlý, stojí stejně jako vlak, ale letět můžeme kdykoli kamkoli. Zato svézt se pravým francouzským rychlovlakem TGV se nám asi jen tak znovu nepoštěstí. Vybrali jsme tedy vlak.

Lístky jsme si taky kupovali sami, Péťovy pak jen necháme proplatit. V žádný vhodný čas už na pravé TGV nebylo místo, ale jezdí „nízkonákladovka“ Ouigo. Za nižší ceny, bez jakýchkoliv služeb, ale vlak je to stejný, rychlý. Rezervace naštěstí šla udělat v angličtině. 😌 Dokonce byl systém tak chytrý, že i když jsme Péťův lístek kupovali zvlášť, tak nám přidělil sedadla u sebe, protože jsme to klikali na jednom PC.

Jediné, co jsme si nezařizovali sami, bylo půjčení auta v místě (s autosedačkou pro Naty). Prý se to musí přes firemní systémy, přes nějakou externí firmu a bla bla bla. Samozřejmě, jak jistě tušíte, to neproběhlo hladce. Co si člověk neudělá sám… 😒 Cestování s firmou je vždycky narychlo, stejně tak to bylo i tentokrát, takže rezervace se do víkendu nestihla udělat. Já do Péťi pořád hučela, ať si to bookneme sami, že když to nestihli, že to není naše vina, že se to pak nějak proúčtuje, že už pak nebudou žádný auta,…. Ale marně. Na můj názor nedal (a pak hořce litoval 😉). Nevím, na co pořád čekal, ale v neděli dopoledne zjistil, že se od pátku nic nezměnilo (překvapivě) a nemáme čím jezdit. Konečně se rozhoupal, že si to teda objednáme na vlastní pěst online, ale už to nešlo. Prý maximálně den dopředu. Co teď? Za pár hodin nám jede vlak do Marseille, odtud se musíme nějak dopravit do Martigues, další den má jet Péťa 30 km do práce, pak zase zpátky. 😱 Podle zkušeností z Ameriky, kde jsou půjčovny otevřeny 24 hodin denně, 365 dnů v roce a na místě je možnost půjčení vždycky minimálně 50 aut i bez objednání, jsme si řekli, že to domluvíme až osobně na místě. Však ono to nějak dopadne (a taky dopadlo 😡).

Cesta vlakem byla v pohodě. Půl hodiny předem nás odbavili a pustili k vlaku. Chvíli nás ještě nechali čekat na nástupišti, pak už nás konečně pustili dovnitř. Vlak byl dvoupatrový, cestou tam jsme jeli dole. Já s Naty, Péťa přes uličku za námi. Jeli jsme pozadu, ale nevadilo mi to. Tyhle vlaky sviští až 300km/h, ale vůbec to nejde poznat. Jen když jsme projížděli tunelem, tak nám strašně zaléhaly uši. Naty se ve vlaku líbilo. Asi víc než jet autem, kde je přikurtovaná v sedačce. Hodinu před tím, než jsme měli vystupovat, dokonce usnula. Péťa se o to marně snažil asi hodinu, přišla jsem já, pověděla jí dvě pohádky a bylo. Můžete mi říkat „uspávač hadů“. 😄

Rychlovlak
Uspávač hadů 😫
V Marseille jsme byli za 3,5 hodiny. Sbalili jsme si fidlátka a šli do autopůjčovny. Asi jako milion ostatních lidí z našeho vlaku. Začali jsme se trochu obávat, jak to dopadne. Do budovy, kde sídlí 4 autopůjčovny, jsme došli mezi posledními, Péťa táhl zavazadla, já Naty, rychleji to nešlo. Po asi půl hodině, kdy jsme se konečně dostali na řadu, nám pán oznámil, že žádný auta volný nemají, všechno je rozpůjčovaný. 😲 Tak jsme zkusili druhou, třetí i čtvrtou a nikde neměli jediný auto. 2x 😲 To jsou teda kurňa služby. Na to nejsme zvyklí.

Přemýšleli jsme, co si počneme. Jestli si vezmeme taxíka a zítra se to snad nějak vyřeší nebo se pokusíme najít ještě nějakou půjčovnu, dál od nádraží, kde by mohlo ještě něco zbýt. Na netu jsme našli, že jedna by měla být pár ulic od nás, tak jsme se tam vydali. No řeknu vám, Marseille je pěkně hnusný město. V tomhle teda ve zprávách nelžou. Špína, bordel, vymlácený výlohy, většina obchodů a restaurací zavřená/ zkrachovalá, všude se poflakujou partičky černých mladíků. Po tmě bych tam nevkročila ani za milion.

Do půjčovny jsme po troše bloudění doběhli asi 10 minut před zavíračkou. A volný auto měli, i s dětskou autosedačkou! Sláva, jsme zachráněni. Já s Naty jsme se vyčerpaně zhroutili do křesílek a nechaly Péťu, aby to vyřídil (chyba! 😉). Půjčili jsme si jedno z nejlevnějších aut Renault Twingo. Podle pána, co vypadal úplně jak Ježíš (jako fakt), se prý v pohodě vejdeme i s věcma. Dodge Charger tady asi čekat nemůžeme. 😄 Pán se ještě zeptal, kdy ho vrátíme, Péťa mu řekl zítra v 19, pán mu na to řekl, ale my v 18 zavíráme, tak teda ok, zítra v 18. Namačkali jsme se dovnitř a s úlevou opustili tohle hnusný město.

Prďola 😄
Martigues, kde jsme měli první hotel, je oproti Marseille úplný milionářský město. Jako žádná sláva, více méně je tam jen jedna ulice s přístavní promenádou, která za něco stojí, ale aspoň se tam nepoflakujou nebezpečný migranti. Ubytovaní jsme byli v hotelu Ibis, v prťavým pokojíčku s přistýlkou, kde jsem za odměnu mohla spát já. 😄 Ale bylo tam klid a čisto. Večer jsme se šli ještě trochu projít po té promenádě, pak už jsme vysílení padli do postele a asi od 9 jsme všichni spali.

Lodě v zátoce
Pózování s kotvou 😊
A tady trocha profesionálního pózování
Ráno jsme šli na snídani. Péťa byl zklamaný, že neměli vejce, na který je zvyklý ze všech amerických hotelů, ale najedli jsme se i tak dobře. Pak odfrčel do práce a já s Naty jsme šly zpět na pokoj. Trošku jsem tam poklidila, koukaly jsme z okna, pustily si pohádky na tabletu a pak jsme šly ven. Prošly jsme si znovu celou promenádu, došly jsme až na místní pláž. Moc pěkná, ale dovedu si představit, že v sezóně je tady hlava na hlavě. Nebyla totiž moc velká. V obchodě jsme si koupily vodu (ta hotelová byla děsně cítit chlorem, tak jsem nechtěla, aby ji Naty pila) a ledový čaj. V plánu bylo najít na náměstí nějakou restauraci, kde si dáme oběd. Ale ouha, vypadá to, že tady se v pondělí nepracuje, páč všude kromě dvou s mořskýma potvorama (bléééé 😣) bylo zavřeno.

Beach girl 🌺
Naty už začala být otrávená, unavená a hladová. Bolely ji nožičky a začala plakat, že už nedojde. Do toho já táhla v igelitce ty 4 litry pití, taky hladová a tím pádem vzteklá. Koupily jsme si aspoň suchou bagetu, ať nezemřeme hlady, než dojde Péťa a zajedeme si někam jinam. Cestou do hotelu Naty každých deset vteřin zafňukala „domů“ a já sama zuřivá jí jen odsekla, jestli si myslí, že když to bude furt opakovat, že se tam dostaneme rychleji. Na to mi odpověděla, že jo, což mě teda uzemnilo. 😄

Na hotelu jsme si daly odpolední spánek a odpočinek, nechala jsem Naty ohřát mističku v hotelové mikrovlnce a zhruba od čtyř jsme čekaly, že už Péťa dofičí, abychom jeli vrátit to auto. Jenže už bylo skoro pět a on pořád nikde. Tak mu volám, abych ho popohnala a on v klídku, že musí něco děsně nutně dodělat (jak jinak 😎), že tam má být až na sedmou, že to s ním má domluvené a co jako plaším. Tak si říkám, ok, asi mu volal a domluvil se na později, nechám to být. Dojel asi o půl šesté, nabral nás a svištěli jsme do Marseille. Ptám se, jak to teda domluvil, jestli si volali nebo co a Péťa, že ne proč, že včera to přece domluvili. Tak jsem ho vyvedla z omylu a připomněla mu, jak to doopravdy bylo. Navíc jsem mu ukázala, že i v papírech má vrácení v šest. O-ou. To nemáme šanci stihnout.

GPS nám ukazovala dojezd v 18:15 a to jsme ještě neměli nabraný benzín. Péťa na to šlapal jak drak, k benzínce jsme dojeli bez brždění. Tady další komplikace, nebralo mu to kartu, musel běžet zaplatit dovnitř. Málem ani nevytáhl hadicu od benzínu a už jsme ujížděli dál. GPS vyhodnotila hlavní trasu jako moc ucpanou, poslala nás oklikou, že to bude rychlejší. Bylo to tam zacpaný taky a ještě k tomu jsme projížděli přímo okolo uprchlického tábora. Tady nám vypovědět auto, tak se odsud živí nedostaneme. Jestli mi včerejší normální ulice Marseille přišly hrozný, tak to nebylo nic oproti tomu, co bylo tady. Stanové město, všude neskutečný bordel, haldy odpadků, bezdomovci válející se všude možně, předávání „malých balíčků“ pod rukou,… 😱 Fakt masakr. Zkoušeli jsme se do půjčovny dovolat, aby na nás počkali, že už jsme na cestě, ale byl tam jen záznamník – špatné znamení, že už tam nikdo není. 😕 Budou nás hledat policajti podle GPS, že jsme ukradli auto, dostaneme pokutu za pozdní vrácení? A co s druhým autem, který už je zamluvený v oficiální firemní půjčovně? Já mlčela, i když jsem měla v hlavě plno věcí, který by si Péťa zasloužil slyšet.

Tenhle příběh má ale dobrý konec. 😊 Smykem jsme v 18:25 zastavili před garáží, kterou týpek právě zavíral. Péťa se velice omlouval, paní u PC, jako že to nevadí, že na nás počkali, že tušili, že to nestíháme, ale moc nadšeně se teda netvářila, že tam musela sedět o půl hodiny dýl. V druhý půjčovně už bylo vše bez problému, znovu jsme odjížděli s úlevou z Marseille. Tentokrát po hlavní, raději se zasekneme na dvě hodiny v zácpě než znovu projíždět tím ghettem. Na večeři jsme konečně dostali pořádný jídlo – krásný burgery 🍔 z Burger Kingu a opět celí zdrchaný až k smrti zapadli do postelí kolem deváté.

V úterý jsme zase zůstaly samy na hotelu, Péťa jel do práce. Kolem oběda jsme se šly projít, tentokrát jsem ale byla chytřejší a vzala jsem kočár, kdyby Naty zase nemohla. Ve vodě u promenády jsme viděly plavat medůzky, tak 10 cm v průměru. Moc krásný byly. K obědu jsme si daly sendviče a čekaly, až se Péťa vrátí. Moc se mu ale nedařilo, stejně jako včera, takže zavolal, že jen tak nedojede, že se máme jít najíst samy.

Šly jsme teda do jedné pizzerie, co jsem si vyhlédla dopoledne. Předtím jsme si ještě na náměstíčku koupily jahody 🍓, zrovna se tam konaly farmářské trhy. Pán z restaurace naštěstí uměl anglicky, tak jsme se domluvili, že vaří až v sedm (bylo půl), že si zatím dáme aspoň shake. 🍹 Byl výborný, pizza 🍕 byla taky dobrá a ještě jsme dostaly zadarmo kohoutkovou vodu. Pán byl veselá kopa, Naty se mu líbila, tak jí tam dělal různý představení a žertíky.

Výborný shake 😋
Péťa nakonec dojel až v devět. Naštěstí v práci vše dokončil, povedlo se mu to spravit, takže můžeme zítra odjet na dovolenkovou část, jak bylo původně v plánu. Už se moc těším na odpočinek. Nějak mě ten život věčně ve shonu s nepostradatelným ale zároveň "mírně" nezodpovědným workoholikem začíná zmáhat. 😴